11-4-2014 PRESS RELEASE ACT as 1

Geen licentie voor RAFC? Antwerp Community Trust is de uitweg!

Antwerp Fans willen verankering verwerven in Royal Antwerp Football Club

Vandaag raakte bekend dat Royal Antwerp Football Club geen licentie krijgt voor tweede klasse voor volgend seizoen, wat nog maar eens bewijst dat er dringend iets moet veranderen. De weigering versterkt het enthousiasme van de initiatiefnemers achter ACT as 1.

Naar een duurzame toekomst voor RAFC

ACT as 1 streeft naar een (meerderheids)participatie van de supporters in het bestuur van Royal Antwerp FC om het voortbestaan van stamnummer 1 te garanderen. Een duurzame financiële en een sportief succesvolle toekomst voor Antwerp is een stuk realistischer dan velen denken. Er is één voorwaarde: de fans moeten van hun eigen kracht durven uitgaan en vechten voor RAFC, de club waarmee het Belgisch voetbal geboren werd.

Verankering supporters voor een gezonde competitie

Alles begint bij een juiste diagnose. ACT as 1 stelt vast dat de fundamentele oorzaak van de problemen ligt bij het voorbijgestreefde model waarin één natuurlijk of rechtspersoon de meerderheid van aandelen in een club kan bezitten. Dat legt het lot van een voetbalclub in handen van een enkeling. Een riskante zaak. Hoe moet het dan wel? De verankering van de fan communities in hun respectievelijke clubs is de enige oplossing voor een gezonde voetbalcompetitie.

KBVB moet verantwoordelijkheid opnemen

‘Elk volk heeft de regering die het verdient’, zei de Franse filosoof Joseph de Maistre en die vlieger gaat ook op voor voetbalfans en clubbesturen. Het is dus aan de fans om het initiatief te nemen en niet lijdzaam toe te kijken. En niet enkel op Antwerp, maar bij alle clubs in België. Daarom roepen we alle voetbalfans in België op om zich mee achter dit initiatief te scharen en supportersparticipatie af te dwingen. Daarom roepen wij politici op om hun verantwoordelijkheid te (blijven) nemen. Daarom vragen wij de KBVB om zijn verantwoordelijkheid te nemen wat betreft het kerkhof dat men soms eufemistisch ‘tweede en derde klasse’ durft te noemen. Uiteraard roepen wij ook de Antwerp-fans op om door te zetten. Want als de nood het hoogst is, is de redding nabij!

Bundesliga-model als voorbeeld

De bestaansreden van ACT as 1 is het veranderen van de bestaande clubstructuur te veranderen d.m.v. het door UEFA en EU ondersteunde Bundesliga-model, de 50+1%-regel. Deze is gebaseerd op de filosofie dat fans de enigen zijn die altijd het beste voorhebben met hun club en bovendien het sociale kapitaal en de bestaansreden van de club zijn. De vzw Antwerp Community Trust biedt nu de hele Antwerpse gemeenschap de mogelijkheid om mede-eigenaar te worden van hun club. Voor 135 euro verwerft men een stem in de vzw ACT as 1, die met dat geld een participatie in de club wil verwerven.

En wat nu?

Wij wachten de beroepsprocedure af, maar gaan hoe dan ook door met het nastreven van onze doelstellingen. Daarvoor voeren we gesprekken met de verschillende stakeholders, zowel binnen het oude en het nieuwe bestuur van Antwerp als daarbuiten. Ondertussen beschikken we over de onbezoldigde medewerking en knowhow van zo’n 50 professionals om ons project en onze campagne verder uit te bouwen. We voelen ons bovendien gesteund door de exponentieel groeiende interesse van fans, politici en de bedrijfswereld.

In donkere tijden schijnt het licht aan het eind van de tunnel des te harder.

Over ACT as 1

De vzw ACT as 1 wil alle fans verenigen om zo een meerderheidsparticipatie in RAFC te verwerven en een duurzame toekomst garanderen voor de club. Een verankering van de fans volgens het 50%+1 model is een bewezen en door UEFA ondersteund model dat een duurzaam beleid verzekert.  Met deze vzw biedt Act as 1 de mogelijkheid aan alle leden om met het 1 fan 1 vote principe een democratisch verkozen bestuur te realiseren. In bijlage kan u onze visietekst terugvinden