PERSBERICHT: OPEN BRIEF van oud-spelers RAFC, BV’s, sociale organisaties en ondernemers voor ACT as ONE:

Antwerpen, 17 februari 2015

WARME BUURT ÉN LUCRATIEVE INVESTERING?
HET KAN MET EEN FAN OWNED COMMUNITY-CLUB!

Of het spelletje u nu koud laat of in extase brengt, dankzij het in België nog nauwelijks ontgonnen concept ‘fan owned community club’ kan een voetbalclub vandaag voor iedereen relevant zijn en een niet te onderschatten maatschappelijke meerwaarde creëren. Zeg niet dat het onmogelijk is, want elders in Europa werd het met succes voorgedaan. Pionier daarin is in ons land, meerbepaald bij Royal Antwerp FC, de supportersvereniging ACT as ONE – what’s in a name?

Een hechte familie
Royal Antwerp Football Club is niet alleen de oudste club van België, maar ook de trots van verschillende generaties supporters, spelers en sponsors. Op de tribunes deelden de supporters al heel wat vreugde en verdriet met elkaar: een doelpunt (of drie) in de laatste minuten van de wedstrijd, een bal tegen de paal of een rode kaart. Voetbal is emotie en emoties deel je met je vrienden en familie. Die rood-witte familie groeit nu meer dan ooit naar elkaar toe: ACT as ONE toont dat de fans één zijn en voor hun club en haar toekomst willen opkomen. Maar er is meer. Veel meer.

Meer dan voetbal
Op korte tijd overtuigde de Antwerp Community Trust, zoals ACT as ONE voluit heet, al meer dan 1500 fans om mee in dit verhaal van fanparticipatie en gemeenschapswerking te stappen. Het is geen toeval dat de potentiële symbiose van die twee projectspeerpunten ook buiten het voetbal opgemerkt wordt : door het bestuur van de club onder toezicht van de fans te plaatsen, worden beleidskeuzes die louter op snel geldgewin gericht zijn, buitenspel gezet. Door de banden met de fans aan te halen en een beroep te doen op hun kwaliteiten en engagement, kan de club zich bovendien op de sociale kaart zetten in buurt, stad en regio. Zo kan haar stadion in plaats van slechts tweewekelijks vol te lopen, elke dag van de week fungeren als centraal punt voor tal van maatschappelijk relevante initiatieven in de buurt en de ruime regio. Dergelijke sociale, educatieve en andere initiatieven creëren op hun beurt een meerwaarde voor investeerders en overheden. Sinds haar oprichting in maart vorig jaar heeft ACT as ONE dan ook gesprekken gevoerd met mogelijke partners uit diverse domeinen, sommige daarvan zijn al vergevorderd. Het is dan ook de bedoeling om het plan uit te rollen, zodra de fans een participatie in Antwerp verworven hebben.

Nu is het moment!
Met deze open brief willen wij ondertekenaars niet alleen de twijfelende fans over de streep trekken. We willen ook de vele investeerders, sponsors en andere stakeholders warm maken om dit unieke project van ACT as ONE de kans te geven die het verdient. Maar wacht niet te lang, want zoals ze op Antwerp zingen: “Geen woorden maar daden!” Time to ACT as ONE!

Met vriendelijke groet

Guido Belcanto, rock'n roll chansonnier
Nico Claesen, oud-speler
Alex Czerniatinsky, oud-speler